Trött efter en lång dag+ natt på förlossningen.

Ja, igår hade vi en inplanerad tid hos barnmorskan klockan 8.00. Vi gick dit och tog blodtrycket. Ja det var ganska högt. Det låg på 164/109. Undertrycket ska inte ligga över 100 och särskillt inte nu när jag är gravid. Jag vilade en stund och tog ett nytt tryck. Det hade gått ner, men låg runt 150/102. Eftersom jag var öm om magen, så ringde min bm till förlossningen. Vi var där runt 9 för att ta ännu ett blodtryck och det låg på ungefär samma, vi fick även göra en ctg-kurva, men den såg finfin ut. Lite sammandragningar osv, men inget mer med det. Vi väntade ett par timmar och skulle ta blodprover... Även då fick vi vänta några timmar på resultat. Vi gick och käkade och gjorde ett UL som såg fint ut.

När vi fick tillbaka proverna, trodde vi garanterat att vi skulle få komma hem. Men icke. Då var ett utav mina blodprover/värden för höga, så de ville lägga in mig på observation. Det kunde vara tecken på havandeskapsförgiftning. Vi fick ett rum runt 2 tiden och skrevs in. Vi fick ta ytterligare blodtryck och prover. Allt låg på samma som innan, men det såg stabilt ut. Vi fick därför stanna över natten och i morse tog vi nytt blodtryck, urinprov och ctg-kurva. Det var fortfarnde ingen förändring, men det var som sagt stabilt. Vi fick åka hem runt halv tolv idag med medicinen
Vila, vila, vila.
Det är möjligt att jag har en lätt form av havandeskapsförgiftning, men det är inget man gör något åt, utan det är bara en sträng vila som gäller.
Jag får inte vara i miljöer där jag blir stressad. Vilket jag blir för mindre... och därför får jag i princip vistas i soffan vid datorn och tvn. Jag får inte diska, inte städa... Bara ta det grymt lugnt. För vissa låter det som värsta drömmen, men jag blir så otroligt rastlös för mindre och särskillt när jag vet att jag inte får göra saker. Jaja, denna stränga vila ska vara i en vecka.. Men jag ska naturligtvis ta det väldigt lugnt efter också.

Det suger lite, för ikväll skulle min syster ha en liten grillkväll med de närmaste. Och det hade jag kunnat åka till, om jag tog det lugnt. Eftersom det är hos mina föräldrar, hade jag kunnat gå och lägga mig om jag blev trött. Men får veta att de blir runt 10 pers och de ska festa för att sedan bege sig utåt. Då blir det inte lugnt... Det blir stressigt och dant. Men det är en så kort period i mitt liv, då jag blir såhär instängd, så det kan jag faktiskt tåla. :)

Jag går in i v35 idag. Så det känns underbart. :)

Och nu ska jag snart få lite knäckebröd som min karl fixar åt mig.
Du är en ängel, sötnos!

Tack för mig.

Take care.

Kommentarer
Postat av: Lizette

Hej Gumman!

Nu sitter mamma & jag på balkongen och läser din blogg. Hoppas du mår lite bättre nu när ni fått komma hem, och vila ordentilgt nu. Stå ut hjärtat det är snart över!

Vi tänker på er!



Bamsekramar Lizette & Gunvor



2009-04-25 @ 14:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0