GI

Jag har ju lovat en läsare att lägga upp mina matvanor med GI.
Därför kommer det här.
Hoppas det uppskattas.

Det viktigaste man bör tänka på är att undvika naturligtvis socker, mjöl, och snabba kolhydrater som finns i bl.a pasta, potatis och ris.
Jag äter därför ingenting av det här.
Men det kan alltså bada i nyttigt fett.

Första veckan åt jag bara kött och proteiner.
Det är ju den första veckan som enligt mig var den jobbigaste.
Jag åt då, ägg och bacon till frukost och lunch.
Det blev kanske bara två kotletter till middag.
Alltså inga grönsaker eller frukt den första veckan.
Jag gjorde det här för att få en snabbare start. Första veckan gick jag ner 2.3kg och det var jag stolt över.

Det beror naturligtvis hur mycket du tänkt att gå ner.
Om du bara tänkt ett par kg och för att sedan stanna där. Då behöver du ju inte gå på så hårt.
Du kan då äta grönsaker och frukt. Men i fruktväg har jag bara ätit äppel och päron. De andra frukter, som banan, ananas och kiwi och alla de andra sydfrukter, innehåller nämligen jättemycket fruktsocker. Det ska man därför undvika för full effekt.

Andra veckan så åt jag tex. äppel med fil och kanel till frukost. Det blev en sallad eller något kött och grönsaker till lunch. Och tex. köttfärsås (utan ketchup!!!) till middag. Jag har ätit mycket ost och cremefreich istället för såser och det tycker jag har fungerat bra.

Man ska ju äta regelbundet vilket har varit svårt för mig.
Om man äter kanske frukost vid åtta så blir det lunch vid tolv och middag vid fyra-fem och kanske ett frukt eller något annat litet emellan. Man ska helst inte äta något alls efter klockan 18 på kvällen.
Men jag själv, äter kanske frukost 9 lunch 12 sen blir det ingenting förens middagen vid sex. Det är ju dock inte så bra. Jag jobbar på att bättra mig.

Nu har jag hållt på i 3 månader och förlorat 12 kg.
Efter två månader så försvann 10 kg och nu den sista månaden har det varit lite segt.
Men när jag väl nått min målvikt så ska jag börja äta fullkornsris och fullkornspasta.
Man kan börja äta lite mer än nu, men man ska ändå undvika godis osv.

Det är är ingen bantningsmetod utan tydligen en livsstil. 
Känns lite surt att man inte kan äta godis osv som innan.
Men vill man vara fin får man lida pin. :/

Nu har jag inte så mycket mer att berätta. Men tänk på att det finns ofta socker och mjöl i såser i påse eller om du äter ute på restaurang. Det är alltid bäst att fråga för säkerhetensskull.

Lycka till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0