Min förlossning.

Som de flesta redan vet så har jag legat inne på förlossningen några veckor i slutet av graviditeten.

090525 åker jag in ytterligare en gång med order från min BM pga mitt höga blodtryck.
10.08 skrivs jag in. 
15.26, så vill läkaren göra en vaginal undersökning. Det visar sig att jag har öppnat mig 4cm utan att haft några värkar alls. Varken hon eller jag, kan förstå hur det gått till. Det är oftast de första 4cm som är så sega. Hon "ruskar" iallafall runt därinne för att få igång några värkar. Det lyckas ganska bra.. får lite småvärkar men inget mer. Hon tror att vårt lilla pyra ska komma natten till den 26e. Men där har hon fel.

090526
12.00
  blir vi utskrivna igen. Inget har då hänt. Jag blir besviken för jag trodde verkligen det var på gång. Men icke.

Vi åker hem igen och lägger oss på soffan. Jag vill upp och röra på mig i hopp om att förlossningen ska starta. Vi går ut en runda i parken. När vi kommer hem börjar jag städa lite smått och laga mat. Ingenting händer.
Vi lägger oss på soffan igen för att kolla ett avsnitt av 24.
18.45 far jag plötsligt upp ur soffan pga att jag tror jag kissar ner mig.
Så fel man kan ha. Det är vattnet som gått.

Vi ringer in till förlossningen och de ber oss komma in när vi gjort oss färdiga.
Jag står i duschen säkert 45 minuter. Det bara rinner och rinner.

19.50 skrivs vi in igen.

20.00
kopplas en ctg kurva på mig. Då börjar samandragningarna ta fart. 4-5 minuters mellanrum.
Jag som aldrig haft värkar tidigare blir förvånad av att dte kan göra så ont.

21.30 Får vi in den bm som ska hjälpa vår lilla krabat till världen. Pia Jarevik.
Då har jag ont i ryggen  och värkar med 3-4 minuters mellanrum. Jag får akupunktur i pannan för att lindra smärtan i ryggen.

21.40 Hoppar jag ner i badet, vilket var helt underbart. Värkarna känns därför inte lika kraftigt längre.

23.28 Tar värkarna i lite mer. Eftersom jag vill ha en så naturlig smärtlindring dom möjligt så får jag ytterligare två akupunkturnålar. En i handen och en i foten.

090527
00.25
Går jag upp ur baden. Då är jag väldigt varm. Nu kommer värkarna ännu tätare och det strålar ordentligt ut ur benen. Om jag snackade om smärta innan, så är det inget emot vad det är nu.

00.35 Får jag en TNS inkopplad. Viberationerna var bra till en början, men gjorde bara ont tillslut.

01.00 Är smärtan så otroligt kraftig och jag vill ha mer smärtlindring. Jag klarar mig inte på det lilla jag har.

01.05 Får jag lustgas. Min bästa vän!

01.20 Nu är värkarna så kraftiga och täta, att jag inte ens hinner andas emellan.

01.34 Krystvärkarna startar och då ligger jag och krystar på sida.

01.47 Föds vår lilla Noah. Han skriker med en gång och läggs på mitt bröst. Då är lyckan total. Tårarna sprutar från både mig och Björn. Lyckan är obeskrivlig.

Min förlossning är den finaste och smärtsammaste upplevelse jag någonsin varit med om.
Det är det absolut bästa som någonsin hänt i mitt liv.
Jag är så otroligt stolt och lycklig utav att få vara mamma till världens finaste lilla kille.
Jag är även väldigt stolt och lycklig till att vara sambo och flickvän till Björn.
Han är den finaste pappa man kan tänka sig.

Jag älskar min familj mer än någonting annat på denna jord.
Tack för att ni vill dela ert liv med mig.

 

Kommentarer
Postat av: Sophie mamma till Nellie

Ne precis.

Imon blir det nog en tripp ner till skåne. Till Tosselillla, jag Nellie tessan, min bror och min mamma. Nellie ska få bada med oss. det ska bli väldigt skoj =)

2009-06-22 @ 09:40:46
URL: http://beylejd.blogg.se/
Postat av: Sophie mamma till Nellie

Jag har inte skrivit någon förlossningsberättelse än:P

haha skulle kanske göra det någång:P

2009-06-22 @ 09:43:44
URL: http://beylejd.blogg.se/
Postat av: Maliiin

När man läser folks förlossningsstory så är alla verkligen så olika, så undrar hur min blir :)

2009-06-22 @ 10:27:07
URL: http://sillybarbiie.blogg.se/
Postat av: Emelie - Mamma till Lucas

Låter som en bra förlossning tycker jag :)

Pia hade jag också i början av min förlossning, men jag hann nog ha 3 olika innan Lucas tittade ut. Men alla var iallafall supergulliga.

Hoppas allt är bra, o att lillkillen är bättre i sin mage.

kram

2009-06-22 @ 15:44:56
URL: http://emlizpemliz.blogg.se/
Postat av: Viola

Alltid spännande att läsa förlossningshistorier :)

Vilken tid det tog innan han kom ut, måste varit riktigt kämpigt kan jag tänka mig.

2009-06-23 @ 18:21:42
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Emelie - Mamma till Lucas

Ja, det tog ganska lång tid innan mina värkar kom igång ordentligt. Men mot slutet tyckte jag det kändes som tiden gick jättefort iallafall :)

Japp, nu blir det jobb hela sommarn, fram till den 18:e Augusti för att vara exakt. Sen vet jag inte vad det blir av mig, antingen studerande eller arbetslös. Kan ju hoppas att det dyker upp nåt.

Vad gör ni om dagarna?

Kram

2009-06-24 @ 09:01:42
URL: http://emlizpemliz.blogg.se/
Postat av: Viola

Tack :)



Jag menade om man räknar från när du fick de första värkarna. Ska man gå efter när vattnet gick hade jag en ännu snabbare förlossning, för Leon föddes tjugo minuter efter att mitt vatten gått:P



Jag har en förlossningsberättelse på min gamla blogg http://violiejolie.blogg.se/

2009-06-24 @ 09:26:59
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: OLESSIA

grattis

2009-06-24 @ 11:53:55
URL: http://dreamolessia.blogg.se/
Postat av: Emelie - Mamma till Lucas

Jag ska jobba hela helgen, inte så kul kanske :P

Ni då?

Kram

2009-06-26 @ 09:32:43
URL: http://emlizpemliz.blogg.se/
Postat av: emily

Det är bra med oss. :) hur är det med er?

Det är bara att säga till när du kan och har lust så ska det nog fixa sig. :)

Kram

2009-06-26 @ 11:38:30
URL: http://emiiily.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0